manil yazdı:Tesbihi kendi tarihsel bağlamından koparıp, dar paça pantolon, göğsü açık gömlek giyerek elinde mercedes - bmw anahtarı ile poz veren ihale zengini ya da yancısı barzo kesimiyle ilişkilendirmek talihsizlik olmuş diyeceğim ama aksi bir şey de maalesef diyemiyorum, zira haklılık payı var ama biz yine de kadim bir aksesuarın hakkını yemeyelim.
bugün tesbihin kökenine bakıldığında uzak doğu kültürlerine kadar gidiliyor yani öyle dini boyutu sadece tek taraflı değil. Ziyaret edenler bilirler, fener rum patrikhanesinde de ortodoks tespihleri var, onların dizaynı biraz garip geliyor gerçi ama.
Aynı şekilde hint kökenli tespihlerde var, bizim alıştığımız gibi değiller. Türklerin genel olarak tesbihte çığır açmasının sebebinin resim heykel gibi sanatların çok geç gelişmeye başlamış olmasıyla yakından ilgisi vardır. Bu da sadece tesbihle sınırlı kalmaz, hat ya da tezhip gibi geleneksel el sanatlarında da belirleyici olan Türklerdir. Çok uzun mesele olduğu için şimdilik burada kalsın. Uzak doğuda genel olarak fonksiyonelliğin ötesine gidememiş tespih, Türklerde adeta sanat eserien dönüştürülmüştür. Burada çok katı algı ya da tutuma da gerek yok, tesbihlerdeki değerli taş ve maden işlemelerinin piri de süryani ve ermeni zanaatkarlardır. Türk ustalar da onlardan oldukça faydalanmıştır. Netice olarak, sanat evrensel bir şey, insanlığın ortak malı.
Eyvallah