punk yazdı:@Archezia;
Bu kadar sert göndermelerin sebebi ne olabilir çok merak ediyorum. Bu konuyu tartışmadan çok öte bir boyuta taşıdı ve açıkçası beni derinden üzdü. Yazındaki her argümana tek tek yanıt veremeyeceğim elbette çünkü o yazıdaki göndermelerin tamamı bana ve sebebini merak ediyorum.
saygılar sevgiler...
Punk sana yönelik yazmadığımı belirtmeyi düşünmüştüm önce ama sonra yanlış anlamazsın diye vazgeçtim. Keşke belirtseydim, böyle düşünmene üzüldüm ama sebebi de biraz benim sanırım. Hatırlarsan sana iki üç defa sormuştum hangi okuldansın, kaçıncı sınıfsın vs. diye. Çünkü sen de benim gibi bir mühendis adayısın ve bu beni sevindirdi, heyecanlandırdı bazı konularda fikir paylaşımı yaparız diye. Bu yazdıklarımı da aynı şekilde bu konudaki fikirlerini paylaşırsın, konuşuruz diye yazdım. (Sadece sen değil diğer öğrenciler de paylaşır düşüncesiyle. Örneğin, Thevenin kısa da olsa birşeyler yazdı. Hatta ben fikirlerinin devamını da istedim kendisinden.) Hatta fikirlerinin de benimle paralel olduğunu düşünüyordum, şu an belki yanlış anlaşıldığı yada yanlış anlattığım için öyle düşünmüyorsun. Ben bir fikri, kurumu eleştirirken biraz sert bir üslup kullanıyorum, bazı şeyleri abartarak söylüyorum.(Mesela BMW hakkında söylediklerim genelde ağırdır.) İzin ver daha açık yazayım düşündüklerimi.
Benim orada özellikle eleştirdiğim konu Türkiye'deki mühendislik eğitimiydi. Bu konuda senin de pek hoşnut olduğunu sanmıyorum. Birçok konuda olduğu gibi bu konuda da eksikler var. Farklı üniversitelerden/şehirlerden arkadaşlarımdan duyduğum kadarıyla bazı hocalar öğrencilere aslında "mühendis adayı" değil, "mühendis aday adayı" olduklarını söylüyor. Yani okuldan mühendis adayı olarak mezun oluyoruz sonra da çalıştığımız yerde mühendisliği öğreniyoruz manasına geliyor bu. Bizim okulda bi hoca da mesela üniversitedeki eğitim yetersiz olduğundan dolayı "Doktora yapmayan adam tam bir mühendis değildir benim gözümde." diyor. Hocalar bile bunu itiraf ederken ben kayıtsız kalamıyorum bu konuya. Abarttığım kadar çok kötü, rezalet durumda değil tabiki. Ama daha iyisi yapılabilecekken yapılmaması(mutlaka farkında olmadığım sebepleri vardır) beni sinir ediyor. Senin de mühendislik eğitiminin yetersizliği konusunda hemfikir olduğunu düşünüyorum "hala".
Öğrenciler hakkında söylediklerime gelirsek. Mühendislik öğrencisinin gelecekteki mesleğine çok vakit ayırması lazım bir kere. Derslerde öğretilenlerin dışında ama onlara paralel olarak kendini geliştirmesi gerekiyor. Ama genç olmak zaten bunu oldukça zorlaştırıyor. İnsanın tam gezeceği eğleneceği yaşlar olunca o kadar derse girip, ödevleri yapıp bir de üstüne kendi kendine birşeyler öğrenmek zor geliyor doğal olarak. Ama bu engel bir şekilde aşılıyor. Bu aşıldıktan sonra bir de öğrencinin mühendisliğe ilgisi, hevesi olması lazım. Bir kısmında bu ilgi var, ama ülkemizdeki öğrencilerin büyük çoğunluğu kendi ilgisine, kişiliğine uygun tercih yapmıyor.(Bu öğrencilerin değil onlara yol göstermesi gerekenlerin hatası) Kazandığı en yüksek puanlı, en popüler(mühendislik, doktorluk, hukuk) yada ekonominin de etkisiyle en çok para kazanabileceği(amacı bankada müdür olmak olan mühendislik öğrencileri) bölüm neresiyse oraya gidiyor. Böyle olunca da bazı öğrenciler okulda ne öğreneceğini, ileride tam olarak ne yapacağını bilmeden geliyor üniversiteye. Üniversitede okurken bile mezun olunca ne yapacağını tam bilmeyen birçok insan var. Bu durum gittikçe azalıyor ama hala önemli bir eksik olduğunu da gözardı etmemek lazım. Herneyse, bu sebepten dolayı öğrencilerin önemli bir kısmının da zaten mühendisliğe önceden bir ilgisi olmuyor. Bu ilgi sonradan mecburi olarak gelişiyor. Ancak eğilimi yoksa da yapay bir ilgiden öteye geçemiyor. Arkadaşlarımın birçoğu mühendislikle ilgili okul dışında da, ama bu ilgi -önemli bir kısmı için- yukarıda saydığım sebeplerden dolayı facebook'ta mühendislikle ilgili espriler, bill gates'in, steve jobs'un komik sözleri, onlarla ilgili komik hikayeler, esprili geek t-shirtleri paylaşmaktan öteye gitmiyor. Bunları paylaşmakta bir sıkıntı var demiyorum ama daha da öteye gitmesi lazım mühendisliğin bu "magazin" kısmından. Biraz daha üst bir seviyedeki bir öğrenci ise iki dilden en fazla üçer program(250-500 satırlık ödevler dışında) yazdığı halde Java ile C++,C# karşılaştırır. Bu karşılaştırmayı yapacak seviyede olmadığını farkedip o yetersizliği gidermek yerine mühendislik okuduğu için "moda" olan bu karşılaştırmayı yapar ve birinin taraftarı olur.(Genelde ilk hangisini öğrendiyse odur favorisi) Bunları bilinçli olarak yapan birini asla kınamıyorum, hatta benim asıl istediğim bu karşılaştırmaya yapmaya heveslenmeden önce yeterli seviyeye gelip de o karşılaştırmayı yapması. Neyse, sonuç olarak bir mühendislik öğrencisi için önemli olan kendini geliştime, mühendislik eğitiminin de mükemmel olmadığı Türkiye'de çok daha önemli duruma geliyor. Ama söylediğim sebeplerden dolayı birçok öğrenci bunu yapmayıp sadece "yapay"(moda yerine yapay dersem daha doğru olacak sanırım) bir ilgi gösteriyor alanına karşı.
Benim tepkim yukarıda tarif ettiğim mühendis adaylarına ve bunu oluşmasına sebep olan etkenlere karşıydı. Bu alanlar(mühendislik) zamanımızda ülkelerin gelişiminde ki en önemli faktörlerden ve bu tarz eksiklikler Türkiye'nin geleceğini olumsuz etkileyen şeyler. Ben de ülkemin geleceğini, gelişimini çok önemseyen biri olarak bu konuda çok dertliyim. Yoksa banane elalem kendi geliştirmiş mi geliştirmemiş mi değil mi?
Seni asla bahsettiğim gruba dahil etmedim. Senin mesajından dolayı aklıma geldi de yazdım. Öyle olunca sana karşı bir tepkiymiş gibi gözüktü doğal olarak. Amacım seni kırmak, üzmek kesinlikle değildi bunu bilmeni isterim. Ama amacım öyle olmasa da görünen o ki derinden üzmüşüm seni. O yüzden yine de özür dilerim senden. Hayatımda hiçbir zaman kavgadan, kırgınlıktan yana olmadım. Öyle olsam ne bu kadar uzun açıklamaya çalışır ne de özür dilerdim. Umarım bu konu tatlıya bağlanır...
Not : Bu iş tatlıya bağlanırsa eleştirilerim konusundaki fikirlerini yine de duymak isterim. En başta yazma amacım oydu çünkü. Sincerely... (: