Bg17 » 28 May 2015, 16:31
Tartismalari zevkle takip ettim. Gayet bilgilendirici oluyor. Ayrica rating yapmaz denen Omega basligi baya iyi rating yapti.
Tek bir konuda yorum yapmak istiyorum. Mense denilen konu, ciddi bir konudur, urunun uzerine isvicre, cin, mozabik, mars made yazilinca kazanilmaz.
Cok detaya girmeden genel bilgi veriyim. Kol saatleri ve makenizmalari butun dunyada gumruk tarifesi istatistik pozisyonu olarak 91. fasilda yer almaktadir, butun dunyada. 91 fasil da yer alan urunun mense kazanmasi icin isvicrenin de dahil oldugu pan avrupa mense kumulasyonunda menseisiz urun kullanimi fabrika cikis fiyatinin %30 undan fazla olamaz. (Farkli kurallar da var ama detaya girmeyim)
Saatin uzerine swiss made yazmak mense degildir, fakat menseisi tutmayan bir urun uzerine yazarsaniz yaniltici bilgi ve isaret kullanmis olursunuz. Bir de mense belgesi duzenlerseniz sahte ve muhteviyati itibariyle yaniltici belge duzenlemis olursunuz.
Bu kurallar ulkeden ulkeye farklilik gostermekle beraber genel cercevede aynidir.
PEki diyelim oldu, ne olur. Turkiye icin konusursak bu sucun tanimi Kacakcilikla Mucadele Kanunununda yapilmistir, hurriyet baglayici cezasi vardir, yani hapistir. Firmanin yoneticileri sorumludur.
Bu durumda Omega firmasi bile bile Cin de fabrika acip, satin parcalarinin %50 sini Cinde uretip, yoneticilerini ve distributorlerini boyle bir riskin altina sokmasi hic inandirici gelmiyor. Hisseleri borsada islem goren bir firma icin alinmasi nerdeyse imkansiz bir risk.
Denebilir ki, %30 un altinda Cinde yapiyordur. Burda bahsettigimiz rakam fabrika cikis fiyati, yani iscilik ve genel giderler eklenmis rakam. Yani parca kismi daha da azaliyor.
Ayrica saat uretiminde kimin kime ne urettigi oldukca gizli bir bilgidir, Arnold & Son kime ne parca uretiyor, JLC kime ne yapiyor, sadece tahmin de bulunulabilir. Ust duzey firmalarin tamaminin bu firmalardan birseyler aldigi soylentileri dolaniyor.
Bu nedenle tartisma ve ortaya koyulan argumanlari zevkle takip etmeme ragmen, Omega zaten Cin de uretiliyor gibi bir argumanin yeri olmadigi fikrindeyim, delil olarak CLK`nin ortaya sundugu makaleler dedikodu olarak degerlendirilemeyecek ciddiyette fakat delil ve kesin kanit degil. Sadece varsayim.
Ayriaca, marka imaji denen sey kolay yaratilmiyor. Pazarlama reklam cok onemli bir bacagi olsa da, kalite ve kalite control olmadan yillarca ayni imajin devam etmesi mumkun degil.
Hepsinin otesinde, mevcut capitalist duzende basari kriteri gelir tablosunun tepesi ve daha da onemlisi dibidir. Gerisi ancak zenginin parasi zugurdun cenesi muhabbetidir. Rolex in gelir tablosunu bilemiyoruz, ama satis rakamlari iki firmanin da bir sorunu olmadigini gosteriyor...
Kisaca, takilmamak lazim, hobisini yasamak istedigi sekilde yasasin, bu illa biri digerinin ustundedir diyerek olmaz.
Time is too precious to be measured by a cheap instrument...