Clk yazdı:Mücadeleci, bir jetin motorlarinin ömrü ne kadar? 11.000 saat calismis bir jet'in motorlari icin yorumun ne olur?
Inis kalkislardan dolayi inis takimlari ve gövdenin yorulma durumu nedir? Ikinci el jetlerde nelere dikkat etmek gerekir?
*Clk başGanım

Şimdi teknik konularda bir teknisyen olarak değil bir pilot olarak bildiğim kadarını aktarmaya çalışacağım. İş jetlerinde motorlar her 5000 saatte bir rektifiye (overhauling) olur ve sıradışı bir durum yaşanmadığı sürece bir dahaki rektifiye vaktine kadar sorun çıkartmazlar fakat hepimiz takdir ederiz ki, uçaklar pek çok mekanik sistemden oluşan çok komplike araçlar ve hepsi birlikte eskiyor. Şu sorunun cevabı mühimdir ki; 11000 saat yapmış bir uçak kaç yaşındadır ve nasıl kullanılmıştır_?
El cevap

: İş Jetleri sahipleri tarafından operasyonel olarak iki şekilde kullanılır.
1- Şahsi kullanım: Uçağını sadece kendi seyahatleri için kullanması.
2- Şahsi ve Ticari kullanım: Uçağını kendi seyahatleri için kullanmasının yanında uygun zamanlarda kiraya verilmesi.
2a- Askeri ve kamu sektörüne hizmet veren İş Jetleri ve NetJets gibi charter firmaları için ayrıca bir başlık açılabilir..
Sadece şahsi kullanımdaki Jetler genel ortalama olarak yıllık 300 saat uçmaktadır, hem kiraya verip hem kendi uçuyorsa yıllık uçuş saati 500 civarındadır hadi çok iyi bir müşteri portföyüne sahip aracılar ile çalıştığını ve uçak için 2 ayrı ekip istihdam ettiğini düşünürsek yıllık 800 saat uçuş yapabilir diye gözlemledim.
Uçak ekibi eğer uçağa iyi bakıyorsa, yani başta pilotlar uçağa nazik davranıyorsa ve teknik ekip ile iyi koordine kuruyorsa ve teknik ekipte işinin ehli ise uçağın ömrü uzun olur, bu noktada bir uçağın ne sıklıkla ekip değiştirdiğine dikkat etmek lazım eğer 11000 saat uçmuş bir iş jeti için düşünüyorsak yaklaşık 20 yaşında olduğunu tahmin ediyorum ve 4 yılda bir ekip değiştirdiyse durumu fena değildir diyebilirim. O kadar çok detay var ki, biraz daha detaya girersem toplayamayabilirim

Burada bir es verip soru cevap şeklinde devam etsem daha faydalı olur diye düşündüm.
Jet alma seçimine gelindiğinde ise hangi maksatla kullanılacak? ve gidilecek menziller hangi uzaklıkta? ve en önemlisi bütçe ne kadar? Tabi uçağın bütçesi ile birlikte işletim maliyeti için ayrılan bütçeyi de düşünmek lazım. Bir Citation CE680 ile Bombardier C605 uçaklarının hem alım hem işletim masrafları birbirinden farklı olmakla birlikte kabiliyetleri hemen hemen aynı seviyededir.
Eğer çok sıklıkla kıtalar arası uçulmayacaksa, 5-6 yaşında yıpratılmamış bir "Citation Sovereign" f/p oranı ile bence çekici bir alternatif.
Kıtalar arası uçulacaksa, yine 5-6 yaşında yıpratılmamış "Global 5000 - 6000" iyi bir seçenek olabilir.
Zamana and olsun ki.....